Publisher:

Premiere:

August 2009, L'Instant Donné, Mathieu Steffanus clarinet(s), Domaine de Kerguéhennec, France.

Year of composition

2009

Commission:

Ministry of Culture, France

Duration:

30 min

Cerclé – 2009
for clarinet and spatialized ensemble
instrumentation : cl soloist (+Eb & b-cl) fl (+alto fl), ob, vln, vla, cello, hp, perc(1) & pno

The musical contours of Cerclé are drawn by the stage space that the piece itself progressively deploys. This space, which is delimited by the eight instruments of the ensemble, is a circle opened towards the listener. From a musical point of view, it was conceived as a sound territory with its own dramaturgical rules. The soloist instrument, the clarinet, is placed in the center of the circle. Its role is that of a scout, a lighthouse that signals its territory and delimits it, making a complete turn during the duration of the piece. Its gaze permanently modulates the musical space of the circle, which then resonates in a succession of duets, trios, quartets, quintets… Through its mouvement, the clarinet will also be able to determine the different acoustic properties of the circle: its different modes of resonance.
By its particular constitution, the space of Cerclé also evokes a ceremonial and archaic aspect that can be compared to a celebration: I like to imagine this piece as the repetition of a primary and archetypal gesture.
Cerclé is dedicated to Mathieu Steffanus and the musicians of L’Instant Donné who premiered the piece.
Daniel D’Adamo

 

Cerclé – 2009
pour clarinette et ensemble spatialisé
instrumentation : cl soliste (+Mib & cl-b), fl (+fl alto ), htb, vln, alt, vlc, hp, perc(1) & pno

Les contours musicaux de Cerclé sont dessinés par l’espace scénique que la pièce elle-même s’occupe à déployer. Cet espace, qui est délimité par les huit instruments de l’ensemble, est un cercle ouvert vers l’auditeur. D’un point de vue musical, il a été conçu comme un véritable territoire sonore avec ses propres règles dramaturgiques. L’instrument concertant, la clarinette, est placé au centre du cercle. Son rôle est celui d’un éclaireur, un phare qui signale son territoire et le délimite, réalisant un tour complet durant la durée de la pièce. Son regard module en permanence l’espace musical du cercle, qui résonne alors en une succession de duos, trios, quatuor, quintettes… Dans son trajet, la clarinette pourra aussi déterminer les différents plans acoustiques du cercle : ses différents modes de résonance.
Par sa constitution particulière, l’espace de Cerclé évoque aussi un aspect cérémonial et archaïque qu’on pourrait assimiler à une célébration : j’aime imaginer cette pièce comme la répétition d’un geste primaire et archétypal.
Cerclé est dédiée à Mathieu Steffanus et aux musiciens de L’Instant Donné qui ont créée la pièce.

Daniel D’Adamo