Lips, your lips

Publisher:

Première:

2010, Isabel Soccoja, Reims Opera House, Césaré-CNCM, France.

Year

2010

Commission:

Césaré-CNCM, Reims, France.

Duration:

10 min

Lips, your lips – The Lips Cycle #1 – 2010
In the initial section of Lips, your lips, I exploited vocal sounds produced inside the mouth and excluding any traditionally singing, as the sound produced by the snapping of the lips, the sound of the air modulated by the position of the throat or passing through the vocal cords, the pronunciations at the limit of the audible and lightly resonating on the palate, the action of the tongue tapping the back of the teeth, short gasps modulated by the mouth, etc. .
With this palette that deliberately turns its back to the traditional singing technique, I built an authentic sound theater where the characters are the character traits of the mezzo-soprano on stage and its duplication projected by the speakers. The primitive sonorities of this « avant-chant » gradually give way to the intonated voice, sometimes evoking techniques of extra-European singing. A rather naked, fragmentary and intimate monody is used at the very end of the piece; it is the reminiscence of the most harmless, but still significant aspect of singing.
The electroacoustic part is constituted entirely of vocal sounds recorded by Isabel Soccoja, which I then transformed to accompany and increase the original voice.
The principal subject of the text of Lips, your lips which I wrote myself, is saying and listening, transmission and reception, the production of meaning through words and by the voice that pronounces and sings them from the recording of Isabel Soccoja’s voice.
Daniel D’Adamo

Lips, your lips – The Lips Cycle #1 – 2010
Dans la section initiale de Lips, your lips, j’ai exploité des sonorités produites à l’intérieur de la bouche s’arrêtant juste avant la production de sons chantés, comme le son produit par le claquement des lèvres, le son de l’air modulé par la position de la gorge ou traversant les cordes vocales, les prononciations à la limite de l’audible résonant légèrement sur
le palais, l’action de la langue frappant l’arrière des dents, des courts halètements modulés par la bouche, etc.
Avec cette palette qui tourne volontairement le dos au chant traditionnel, j’ai bâti un authentique théâtre sonore où les personnages sont les traits de caractère de la mezzo-soprano sur scène et ses dédoublements projetés par les haut-parleurs.
Les sonorités primitives de cet « avant-chant » laissent progressivement leur place à la voix intonée, évoquant par moments des techniques de chants extra- européens. Une monodie assez dévêtue, fragmentaire et intime est utilisée à la toute fin de la pièce; elle rappelle la facette la plus inoffensive, mais toujours signifiante du chant.
La partie électroacoustique est entièrement constituée par des sons vocaux enregistrés par Isabel Soccoja, que j’ai ensuite transformés pour accompagner et augmenter la voix originale.
Le sujet du texte, que j’ai écrit, de Lips, your lips, est le dire et l’écoute, la transmission et la réception, la production de sens à travers les mots et par la voix qui les prononce et les chante.
La partie électroacoustique de Lips, your lips a été réalisée dans les studios de Césaré-CNCM à Reims, France, à partir de l’enregistrement de la voix d’Isabel Soccoja.
Daniel D’Adamo