String Quartet Nr.2 / Quatuor à cordes Nr.2
Publisher:
Première:
Octobre 2013, Tana Quartet, Le 104, Paris, France
Year
2013
Commission:
Radio France for the Tana quartet
Duration:
12 min
String Quartet Nr.2 / Quatuor à cordes Nr. 2 – 2013
I started my second string quartet immediately after composing Plier/Déplier, a 55 minutes double string quartet with electronics written with the composer and friend Thierry Blondeau. At that time, I was so concentrated on string instruments resources and technics (traditional and extended) that every musical material and idea for this new piece appeared to me in a concrete and organic aspect, enfolded by the flesh of the sound itself and by that of the instruments and produced by a precise and visualized gesture of the musician.
I could then imagine this new string quartet as achieving a musical trajectory starting from the genesis of the sound itself (the noisy and cracking sounds produced by the hair of the bow progressively getting into contact with the string and putting it into vibration) and ending with its total and final extinction. The sound itself then goes through different phases : gradual insinuation, spectral accomplishment, fracturing and vanishing. I imagined all those different states as if they were the result of the observation through a microscope of a virtual sound of a bowed string that I could musically represent under an augmented time-scale. By this way, the sound presents different accidents and irregularities that are unimaginable to the naked eye.
Daniel D’Adamo
Quatuor à cordes Nr. 2 / String Quartet Nr.2 – 2013
J’ai commencé l’écriture de mon deuxième quatuor à cordes immédiatement après avoir composé Plier/Déplier, double quatuor avec électronique d’une durée de 55 minutes, conçu avec le compositeur et ami Thierry Blondeau et destiné au Quatuor Bela. Imprégné comme j’étais alors des techniques (traditionnelles et étendues) et des ressources des instruments du quatuor, les idées et matériaux se sont présentés à moi de manière concrète, organique, enveloppés tout aussi bien de la chair du son lui même que de celle de l’instrument et accompagnés des gestes précis de l’instrumentiste.
J’ai alors conçu ce nouveau quatuor réalisant un trajet musical partant de la genèse du son lui même (les bruits produits par les crins de l’archet mordant progressivement la corde pour la mettre en vibration) et aboutissant à son extinction. Le son traverse alors différentes étapes : insinuation graduelle, épanouissement spectral, fracturation et épuisement. Ces stades, je les ai conçus comme les résultats d’une observation au microscope d’un son virtuel de corde frotté, que j’ai représentés ensuite musicalement, sur une échelle de temps augmentée. Le son présente alors des accidents et des irrégularités qui étaient inimaginables à l’œil nu.
Daniel D’Adamo